Da min kone og jeg for et års tid siden startede en ny butik, der primært sælger børnetøj og børnesko af både kendte og mindre kendte mærker, drømte vi selvfølgelig om den helt store succes med butikken. Men vi må nok indrømme, at det gik lidt trægt i starten, og vi snakkede meget om, hvad vi kunne gøre for at markedsføre vores butik, som ligger i en ikke voldsomt trafikeret sidegade i det indre København.
Opdatering: Her er et link direkte til det omtalte trykkeri: Jensen Print
Lave priser
Konceptet for vores butik er lave priser – også på de mere kendte mærker. Vi har startet den for at tage konkurrencen op med de mange netbutikker, og vores priser kan faktisk matche dem, man finder i disse netbutikker, og vi tror på, at mange foretrækker at se varen, inden de køber den.
Men hvad hjælper det, hvis alt for få mennesker overhovedet kender til eksistensen af vores forretning? Men økonomien i sådan en nystartet butik kan altså bare ikke bære kostbar annoncering, så vi måtte finde på noget andet.
Det var vist mig, der fik ideen. Vi skal have fremstillet nogle flyers, og så må jeg – mens min kone passer butikken – ud og få dem afsat de rigtige steder. Ideen gik ud på, at jeg ville tage ud til vuggestuer og børnehaver på de rigtige tidspunkter og så stikke en flyer ind under vinduesviskeren på de biler, der tydeligvis holdt der, fordi et barn skulle afhentes – eller for den sags skyld bringes, hvis det er om morgenen.
Uddannet grafiker
En af vores gode bekendte er uddannet grafiker, så hende fik vi til at udforme vores reklame, som hun så præsenterede for os. Hun kom allerede dagen efter, at vi havde givet hende det nødvendige materiale, med et flot print af en flyer, som vi bestemt nok mente kunne få småbørnsforældre til at blive interesseret.
Men vores grafiske veninde kunne ikke påtage sig massefremstillingen af vores reklame, for vi var ikke i tvivl om, at der skulle flere tusinde til, hvis det skulle batte noget, og i den situation vil det blive alt for dyrt med almindelig kopiering, og et rigtigt tryk vil også tage sig langt mere professionelt ud.
Men vores veninde har et udmærket kendskab til forskellige trykkerier, som hun i det reklamebureau, hun arbejder i, har samarbejdet med gennem årene. Til denne her forholdsvis lille opgave ville hun anbefale et mindre trykkeri i København, som hun bestemt mente ville kunne præstere et flot tryk i det trods alt begrænsede oplag, som vi havde brug for.
God papirkvalitet
Jeg skyndte mig at kontakte trykkeriet og fik aftalt et møde med dem samme dag. Det var en opgave, de gerne påtog sig, og deres pris var ikke afskrækkende i betragtning af, at jeg valgte en ganske høj papirkvalitet ud fra den betragtning, at vores flyer i nogle tilfælde skulle kunne tåle at sidde bag en vinduesvisker også i regnvejr, uden at teksten blev helt ulæselig.
Det var et lidt hårdt arbejde at komme rundt til så mange daginstitutioner, men det viste sig at være en god investering, for der kom hurtigt gang i forretningen.