Min gamle bil har været ved at fryse ihjel her i vinterens løb. Jeg bruger den ikke så meget. Måske fordi jeg ikke har brug for at køre lange afstande hver dag. Jeg bruger den faktisk kun, hvis jeg vil ud og opleve noget uden for byen. Eller hvis jeg skal besøge noget familie, som bor langt herfra.
Dødt batteri
Så den har fået lov til at stå i carporten i mange dage, uden at jeg fik sørget for at starte den. Resultatet: Et dødt batteri. Det er så typisk for mig. Så jeg måtte ringe efter Falck og få dem til at komme og hjælpe mig med at få bilen startet. Det er en udgift, min forsikring dækker. Falck kom, da også, og vi fik bilen startet. Jeg kørte en lang tur for at få opladet batteriet. På vejen hjem besluttede jeg, at jeg ville sende bilen til service hos en mekaniker, jeg kender. Så jeg fik ringet til ham og spurgte, om jeg måtte komme med bilen, og om han havde tid til at give den et grundigt tjek. Naturligvis måtte jeg det. Hvem er ikke glad for at få ekstra arbejde – sådan helt uventet?
På værksted
Så bilen kom på værksted. Der blev lavet et grundigt tjek. Og dagen efter, hvor jeg skulle hente bilen, fik jeg en stor regning og et godt råd: Din bil har fået et grundigt tjek, og der er sådan set ikke noget i vejen med den. Men den trænger altså til en gang rustbeskyttelse.
Jeg har aldrig givet min bil rustbeskyttelse før. Faktisk ved jeg intet om rustbeskyttelse af biler, så jeg tænkte, at måske er det noget, mekanikeren kan klare. På mit spørgsmål om det er noget, han kunne klare, fik jeg et klart nej. Det skal der nogle særligt uddannede teknikere til at klare.
Jeg betalte min regning og kørte hjem, imens jeg tænkte over, hvad jeg skulle gøre. Lytte til min mekaniker eller ignorere hans råd om at give bilen rustbeskyttelse. Hvad koster det at få sin bil rustbeskyttet? Jeg havde ikke nogen idé, og jeg synes faktisk, at jeg allerede har brugt mange penge på en bil. Som bare står og koster.
Rustbeskyttelse og undervognsbehandling
Hjemme igen satte jeg mig derfor ved min PC for at få lidt at vide om rustbeskyttelse af biler og priserne på det. Jeg kunne se, at priserne varierer lidt fra sted til sted, og alt efter hvilken form for rustbeskyttelse man får. Jeg blev lidt klogere, men ikke klog nok. Så jeg besluttede mig for at ringe til et af de servicesteder, hvor de udfører rustbeskyttelse i Odense for at høre, om de kunne vejlede mig i, hvad der vil være bedst for min gamle bil.
Det var heldigvis en meget venlig person, jeg fik i tale. Han sagde til mig, at hvis jeg kom hen til dem med bilen, så ville de lave et tjek og fortælle mig, hvad der vil være fornuftigst at gøre. Det var en lettelse. Så jeg aftalte med ham, at jeg kommer med bilen i næste uge.