Spring til indhold

Djævlen er i detaljen

  • Nyt

Langt de fleste virksomheder – uanset størrelse – agerer i helt eller delvist homogene markeder, hvor produktet kan fås mange steder. Og endda ofte til samme pris. Nogle gange endda til en lavere pris end normalt – og alligevel vælger mange at handle, hvor det IKKE er billigst. Men hvilke mekanismer styrer, hvor folk går hen og lægger deres penge? Det ser vi på her.

Service – meget mere end en floskel

Vi ved alle, at en liter mælk ofte er billigst i en discountbutik. alligevel går mange af os langt uden om – og køber i stedet mælken et sted, hvor vi betaler mere for den.

Vi vælger også ofte en særlig håndværker eller servicevirksomhed – uagtet at det måske langt fra er det billigste tilbud, vi vælger. Hvorfor er det sådan?

Kundeservice – DET sælger

Det er totaloplevelsen, der får os til at vælge – og i det billede spiller prisen kun en del af rollen så længe, den ikke er alt for meget højere end andre steder.

Men kundeservice er ofte misforstået således, at den opfattes som et begreb, der først skal træde i kraft, når man har en interaktion med en kunde. Og det er bare helt forkert!

Telefonservice er første skridt

De fleste, der har prøvet at skulle bruge en håndværker, kender til oplevelsen af at ringe og enten ikke komme i kontakt med nogen – eller få en telefonsvarer, hvor man kan være heldig faktisk at blive ringet tilbage til.

Medmindre der er særlige grunde i spil, er vi tilbøjelige til at fortsætte med at ringe rundt, til vi får en person i røret, der kan give os det, vi vil have.

Flere og flere håndværkere og servicevirksomheder får øjnene op for vigtigheden af denne præ-kunde service, og de benytter så bureauer, der kan håndtere telefonopkald, når de ikke selv kan. For eksempel:

http://www.blumensaadt.org/telefonpasning-og-receptionsservice/